players: Philipp Gropper (sax), Robert Landfermann (bass), Leif Berger (dr) and Elias Stemeseder (p)
Philm forges music that bursts forth with unexpected intensity and consequence. Through the band’s insistently sharp, cutting agitation, the music comes more into focus, reaching into the essence, the core, through a process that, with passionate urgency, opens up that core for all to hear. With Philm’s understanding that something only becomes exciting when it is no longer arbitrary, it shifts the boundaries of how we listen. The Berlin-based tenor saxophonist Philipp Gropper is underway with the NYC-based Austrian Elias Stemeseder on piano and synthesizer and the German working class heroes Leif Berger on drums and Robert Landfermann on double-bass. Philm use Gropper’s themes as a way of goading the jazz language to its limits, whilst still retaining the structure and style of the classic quartet line-up.
Philipp Groppers PHILM
TAU 5
TAU 5 is Moritz Baumgärtner on drums and percussion, Philipp Gropper on saxophone, Philip Zoubek on electronics, Felix Henkelhausen on bass - and Ludwig Wandinger as the producer and editor. For the editing work is indeed an integral, almost compositional part of their debut album that is carrying the all-embracing title "Kreise (Circles)". Over a period of three years, the material has drawn large circles at the various stages of the production process. From composition and concept to the final mixdown. What we hear is: Played notations, free jams and renewed improvisations on already edited sessions on this truely circular double longplayer. For TAU 5, the end of a process is always the beginning of a new process. Everything is morphing into everything else, just like in the artwork of Berlin artist Markus S. Fiedler. No one can say with certainty whether his pictorial worlds in all their colorful splendor are completely computer generated, or whether it is just a tableau on which photographic elements are further processed on the computer.
mattiuzzi-gropper-lichtenberger-baumgaertner
Gaia Mattiuzzis Stimme – leicht und schwer, warm aber gar nicht süß, transluzent aber nicht ätherisch – spielt nicht die Hauptrolle in diesem organischen Projekt, entwickelt von Philipp Gropper (Saxofon) und Grischa Lichtenberger (Electronics). Während Groppers Saxophon hier den Erzähler spielt, einer der durch Bilder führt, Gedanken vorschlägt oder unterstreicht, Ideen verknüpft, weiterspinnt, bei jedem Ton Aufmerksamkeit verlangt, ohne sich dabei in den Vordergrund zu spielen, fängt Mattiuzzi als Gegenpart den Sound immer wieder ein und erdet ihn, verlangsamt auch mal seinen Pulsschlag, wenn die Energie mit ihm durchgeht. Grischa Lichtenbergers Electronics agieren als Wurmloch, sie transformieren den Klang, verzerren, verdoppeln und beamen ihn auch immer wieder in eine andere Zeit, eine andere Landschaft – in einen Wald voll knarzender Bäume, in eine Fabrikhalle erfüllt vom Klang der Hämmer, auf das dröhnende Deck eines Fährschiffes, von kreischenden Möwen umringt. Lichtenberger driftet nie ab in den leeren Noise, es bleibt immer Klang, der Assoziationen weckt. Moritz Baumgärtner definiert den Raum, er setzt auf seinen Drums Grenzen und sorgt dafür, dass die Musik nicht zerfließt, die Schichten stabil und die Strömung gleichmäßig bleiben.